Naar de navigatie

Een klacht indienen bij Reclassering Nederland

Heeft een gesprek met uw contactpersoon uw klacht over een medewerker of over de gang van zaken bij Reclassering Nederland niet opgelost?  Dan kunt u na dat gesprek, met een brief of e-mail, alsnog een klacht indienen.

Wij noemen dit de interne klachtenregeling.

Hoe werkt het?

  • Bespreek uw klacht altijd eerst met uw reclasseringswerker of contactpersoon. Vaak is een oplossing mogelijk.
  • Komt u er samen niet uit? Dan kunt u met een brief of e-mail een klacht indienen. Uw reclasseringswerker kan u het (e-mail)adres geven.
  • U moet ons binnen 3 maanden na de gebeurtenis laten weten dat u een klacht heeft.
  • Reclassering Nederland gaat uw klacht met aandacht behandelen.
  • Wij nodigen u meestal uit voor een gesprek met een leidinggevende. Soms is de persoon over wie u klaagt hier ook bij. Dit hangt af van de situatie.
  • Binnen zes weken krijgt u een schriftelijke reactie met het resultaat. Vinden wij uw klacht (voor een deel) terecht? Dan leest u in onze schriftelijke reactie wat wij daaraan gaan doen.
  • De uitgebreide spelregels kunt u lezen in de interne klachtenregeling Reclassering Nederland.

Niet tevreden over hoe uw klacht door ons is afgehandeld?

Wij hopen dat we uw klacht kunnen oplossen. Ben u niet tevreden met hoe uw klacht is afgehandeld door Reclassering Nederland? Dan kun u naar de onafhankelijke ‘externe klachtencommissie Reclassering’.

 

Tijdens de klachtenprocedure moet u zich blijven houden aan uw afspraken met de reclassering. Dit betekent bijvoorbeeld dat u een werkstraf op tijd afrondt en zich houdt aan uw toezichtvoorwaarden.