Klachten
Het komt ook voor dat cliënten niet tevreden zijn over de gang van zaken bij de reclassering. Zij kunnen een klacht indienen. In totaal zijn in 2024 129 klachten binnengekomen bij Reclassering Nederland op grond van de interne klachtenregeling. Hiervan zijn er 124 afgehandeld en nog 5 klachten in behandeling.
Soort klachten
- Een deel van de klachten (22) ging over de inhoud van een adviesrapport dat de reclassering schreef of de manier waarop zij te woord werden gestaan (bejegening).
- Voor cliënten die onder toezicht stonden en een klacht hadden (52), geldt dat dit meestal ging over het contact en de bejegening.
- Werkgestraften die een klacht indienden (55), hadden hier verschillende redenen voor: de werkstraflocatie, planning en aantal het uren van de werkstraf, ‘retour zenden’ of waarschuwingen.
Afhandeling
In 81 klachten zijn wij tot een eindoordeel gekomen. Er zijn 3 klachten gegrond, 10 klachten deels gegrond en 58 klachten niet gegrond verklaard. Daarnaast zijn 10 klachten afgedaan op grond van coulance. Dit betekent dat wij het niet eens zijn met de klacht, maar ervoor kiezen om de cliënt tegemoet te komen, zodat het reclasseringstraject kan worden voortgezet. Soms is er geen eindoordeel, omdat er geen contact meer mogelijk was met de cliënt of omdat de klager zich gaandeweg al voldoende gehoord voelde.
Onafhankelijke klachtencommissie
Het komt voor dat cliënten niet tevreden zijn over hoe Reclassering Nederland hun klacht heeft afgehandeld of over het eindoordeel. Dan kunnen zij nog naar de onafhankelijke Klachtencommissie Reclassering stappen. Deze commissie brengt eens per jaar een jaarverslag uit over het aantal ontvangen klachten, de uitspraken en daaruit voortkomende aanbevelingen en aandachtspunten voor de betreffende reclasseringsorganisatie.
Agressiemeldingen
In diverse agressietrainingen leren onze medewerkers hoe zij om kunnen gaan met agressief gedrag van cliënten en hoe zij situaties met oplopende spanningen al vroeg kunnen de-escaleren. Helaas komt het toch voor dat sommige cliënten agressief zijn naar een medewerker. In 2024 zijn 196 agressiemeldingen geregistreerd. Ten opzichte van 2023 (169) is dat een behoorlijke stijging. De stijging is deels te verklaren door de invoering van een gebruiksvriendelijk digitaal formulier. Hierdoor kunnen medewerkers makkelijker een melding doen.
Verhoudingsgewijs doen de meeste agressie-incidenten zich voor bij de werkstrafunits. Om geweldsincidenten met cliënten zoveel mogelijk te voorkomen, werken wij voortdurend aan het verbeteren van veiligheid.