De raad van toezicht heeft vier belangrijke taken. De raad is toezichthouder, sparringpartner van de bestuurder, werkgever van de bestuurder én ambassadeur van Reclassering Nederland.
De raad voert deze taken uit op een manier die verbindt en ook voldoende afstand heeft tot het dagelijks werk. Zo heeft de bestuurder genoeg ruimte om de organisatie goed te leiden. Tegelijk blijft de raad goed op de hoogte en stelt hij scherpe vragen als dat nodig is. De raad is duidelijk, kritisch, onafhankelijk en werkt goed samen.
In 2024 hield de raad goed in de gaten hoe het ging met de begroting, het werk dat is gedaan en de resultaten die zijn behaald. De raad ziet dat dit te danken is aan de inzet van alle medewerkers, die hun werk met veel passie doen. De raad is positief over de directie, die bestaat uit drie leden, en ziet dat zij goed samenwerken.
Extra aandacht in 2024
In 2024 had de raad extra aandacht voor politieke ontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor het werk van de reclassering. Ook keek de raad naar de visie van Reclassering Nederland, het plan voor huisvesting in de toekomst en hoe de organisatie financieel gezond kan blijven. Over de begroting voor 2025 zijn aan het eind van 2024 goede afspraken gemaakt met de directie. Tegelijk ziet de raad dat er de komende jaren financiële uitdagingen blijven.
Ontwikkeling van de raad zelf
De raad werkte in 2024 ook aan zijn eigen ontwikkeling. Er wordt een jaarlijkse evaluatie gedaan, en de raad stelde een nieuwe visie op toezicht op. Ook zijn er afspraken gemaakt over vergoedingen en opleidingen voor leden van de raad.