Naar de navigatie

Onze raad van toezicht

Duidelijk, kritisch en onafhankelijk

De raad van toezicht heeft vier belangrijke taken. De raad is toezichthouder, sparringpartner van de bestuurder, werkgever van de bestuurder én ambassadeur van Reclassering Nederland.

De raad voert deze taken uit op een manier die verbindt en ook voldoende afstand heeft tot het dagelijks werk. Zo heeft de bestuurder genoeg ruimte om de organisatie goed te leiden. Tegelijk blijft de raad goed op de hoogte en stelt hij scherpe vragen als dat nodig is. De raad is duidelijk, kritisch, onafhankelijk en werkt goed samen.

In 2024 hield de raad goed in de gaten hoe het ging met de begroting, het werk dat is gedaan en de resultaten die zijn behaald. De raad ziet dat dit te danken is aan de inzet van alle medewerkers, die hun werk met veel passie doen. De raad is positief over de directie, die bestaat uit drie leden, en ziet dat zij goed samenwerken.

Extra aandacht in 2024

In 2024 had de raad extra aandacht voor politieke ontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor het werk van de reclassering. Ook keek de raad naar de visie van Reclassering Nederland, het plan voor huisvesting in de toekomst en hoe de organisatie financieel gezond kan blijven. Over de begroting voor 2025 zijn aan het eind van 2024 goede afspraken gemaakt met de directie. Tegelijk ziet de raad dat er de komende jaren financiële uitdagingen blijven.

Ontwikkeling van de raad zelf

De raad werkte in 2024 ook aan zijn eigen ontwikkeling. Er wordt een jaarlijkse evaluatie gedaan, en de raad stelde een nieuwe visie op toezicht op. Ook zijn er afspraken gemaakt over vergoedingen en opleidingen voor leden van de raad.

Afscheid van voorzitter Liesbeth Spies

Eind 2024 nam de raad afscheid van voorzitter Liesbeth Spies. Zij stopte omdat haar maximale termijn erop zat. De directie van Reclassering Nederland is dankbaar voor haar inzet. Johan Bac, namens de directie: “We kijken met veel plezier terug op haar voorzitterschap. Liesbeth begreep de omgeving waarin wij werken heel goed, omdat zij ook burgemeester was. Ze was betrokken én kritisch, precies wat we nodig hadden in een tijd met veel veranderingen. Ze bleef altijd rustig. Dat was heel waardevol.”

Het wervingsproces voor een nieuwe voorzitter is succesvol afgerond; mevrouw Tamara van Ark volgt Liesbeth Spies op.

Foto van twee vrouwen. Tamara van Ark is nieuw en Liesbeth Spies (rechts op de foto) neemt afscheid.

Vergaderingen en activiteiten

De raad kwam in 2024 vier keer bij elkaar voor reguliere vergaderingen. Daarnaast was er één extra vergadering voor het zoeken van een nieuwe voorzitter. Ook was er een tweedaagse strategiesessie. Hierbij bezocht de raad de unit in Utrecht en spraken de leden met regiodirecteuren en stafhoofden. De raad liet zich regelmatig informeren door de ondernemingsraad.

Onderwerpen over controle en financiën zijn eerst besproken in de auditcommissie, die drie keer bij elkaar kwam. Daarna werden deze onderwerpen besproken in de voltallige raad. Zowel de raad als de auditcommissie sprak meerdere keren per jaar met de accountant.