Naar de navigatie

Onze medewerkers

investeren in ons ‘kapitaal’

Op deze pagina lees je meer over onze medewerkers en de onderwerpen:

  • Bevlogen en gekwalificeerde medewerkers
  • Investeren in vitaliteit en veerkracht
  • Diversiteit en inclusie
  • Werken aan kwaliteit
  • Reclasseringsacademie: platform voor leren en ontwikkelen

Bevlogen en gekwalificeerde medewerkers

Onze 1940 medewerkers (1800 fte) doen hun werk met passie, bevlogenheid en vanuit een wettelijke opdracht. Ook Reclassering Nederland had in 2024 te maken met een krappe arbeidsmarkt. We merken dat het ons meer dan voorheen moeite kost om vacatures vervuld te krijgen. Toch lukt het Reclassering Nederland om voldoende gekwalificeerde medewerkers te vinden. Minder mensen verlaten de organisatie dan de voorgaande jaren. Dat is fijn, want hierdoor hoeven we minder energie te stoppen in het inwerken van nieuwe collega’s. De verhouding in- en uitstroom van medewerkers is stabiel.

Monique van Walt van Praag, directeur Personeel en Bedrijfsvoering: “We hebben boeiend en uitdagend werk. Onderhandelingen leverden in mei een mooie nieuwe CAO Reclassering met afspraken over ruimere reiskostenvergoedingen en loonsverhoging op. Maar: er is ook een besparingsopdracht. Dit heeft effect op onder andere onze huisvesting. In 2024 presenteerde Reclassering Nederland het strategisch huisvestingsplan aan medewerkers. Sommige locaties verdwijnen en voegen in bij bestaande locaties. Locaties worden meer ingericht op ontmoeten en werkplekken krijgen betere ICT faciliteiten. Daarmee verliest een deel van de medewerkers een vertrouwde werkplek of moeten zij verder reizen. Dat heeft impact. Met de spreiding van locaties waar wij cliënten ontvangen, is de impact voor cliënten zo klein mogelijk gehouden. We houden dit de komende tijd goed in de gaten.”

Investeren in vitaliteit en veerkracht

Ons werk is niet altijd makkelijk. De delicten kunnen heftig zijn, cliënten dragen vaak complexe problematiek met zich mee en er liggen flinke opgaven in de strafrechtketen en het zorg- en sociaal domein die ook ons werk bemoeilijken. Om ervoor te zorgen dat onze medewerkers bevlogen hun werk kunnen blijven doen, investeert Reclassering Nederland in duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Het ziekteverzuim was in 2024 6,3%.

Vitaliteitsweek

Monique: “In 2024 zijn er verschillende initiatieven geweest om in te zetten op de vitaliteit van medewerkers. Mooi om te zien dat collega’s daar zelf lokaal initiatieven in ontplooien. Wij organiseerden landelijk, net als het jaar ervoor, de Nationale Vitaliteitsweek die goed ontvangen is.” Ruim een kwart van de medewerkers deed mee. In deze week konden zij Webinars volgen over onder andere persoonlijk leiderschap, ontspanning en leefstijl en psychologische veiligheid). De vitaliteitsweek is beoordeeld door de deelnemers met een 8 gemiddeld en 87% van de deelnemers gaf aan vaker zo’n programma te willen volgen. Ook introduceerden wij een digitaal ‘Energy Platform’.

Ambitie en verbeterpunten

Daarnaast zijn we afgelopen jaar gestart met een plan van aanpak voor een herijking en aanscherping van ons arbeidsomstandighedenbeleid. In dit plan werken we verder uit welke stappen we gaan zetten op het gebied van veiligheid, welzijn en gezondheid op de werkvloer. We hebben een ambitie, maar constateren ook verbeterpunten. Eind 2025 willen we deze verbeteringen voor een groot deel gerealiseerd hebben.

Diversiteit en inclusie

De samenleving is continu onderhevig aan verandering. Om in verbinding te blijven met verschillende groepen in de samenleving en adequaat te kunnen reageren op alle ontwikkelingen in de maatschappij, is het van groot belang dat Reclassering Nederland mee verandert. Zo blijven we in staat om innovatieve, kwalitatieve en creatieve oplossingen te bedenken voor nieuwe en complexe uitdagingen.

Inclusief werken helpt ons

Monique: “Diversiteit nastreven is geen doel op zich is, maar een middel om met elkaar verder te komen. De cliënten met wie we werken zijn heel divers. Inclusief werken helpt ons als organisatie om verbinding te maken met onze cliënten. Juist in deze tijd van maatschappelijke onrust, willen we met elkaar in gesprek blijven. Er zijn verschillen in leeftijd, afkomst, gender, religie, seksuele geaardheid, fysieke mogelijkheden. Maar er zijn ook verschillen in opvattingen. Juist door in gesprek te blijven, kunnen we onbegrip overbruggen en blinde vlekken tegengaan. De dialoog aangaan, ook tussen medewerkers onderling, doen we bij Reclassering Nederland heel bewust.”

Training

Reclassering Nederland investeert in trainingen zoals ‘onbevooroordeeld selecteren in werving en selectie van medewerkers’ en hebben we een verkenning netwerk ‘inclusief vakmanschap’ opgestart.

Werken aan kwaliteit

Reclassering Nederland laat ieder jaar toetsen of de kwaliteit die wij leveren, voldoet aan HKZ-R-normen. HKZ-R is een kwaliteitskeurmerk en staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector Reclassering. Met het HKZ-keurmerk laten we zien dat we intern de zaken goed op orde hebben, cliënten centraal stellen en voortdurend werken aan het verbeteren van producten en diensten. De toets van 2024 heeft twee verbeterpunten opgeleverd waarmee we direct aan de slag zijn gegaan: de registratie van klachten en de doorlooptijden van de opvolging van audits.

Kwaliteitscoaches

Ook startten we in 2024 met kwaliteitscoaches. Monique: “Een kwaliteitscoach is een ervaren reclasseringswerker die kennis en inzicht over draagt aan collega’s. Deze coaches worden weer landelijk ondersteund en komen bij elkaar voor intervisie. Zij kijken mee in het werk van hun collega’s om zo de kwaliteit van het werk te verhogen en het reclasseringsvak verder te ontwikkelen. Een mooi voorbeeld van hoe kwaliteit dichtbij en onder professionals kan organiseren. Het wordt ook zeer gewaardeerd.”

Periodiek delen van informatie met de Inspectie

In november ondertekenden wij het ‘Informatieprotocol Reclassering Nederland en Inspectie Justitie en Veiligheid’. De Inspectie houdt toezicht op de uitvoeringsorganisaties in de strafrechtketen, waaronder Reclassering Nederland. In het informatieprotocol staat hoe Reclassering Nederland informatie deelt met de Inspectie over de taakuitvoering van – en ontwikkelingen in – het reclasseringswerk. Het periodiek delen van informatie met de Inspectie draagt bij aan kwaliteitsontwikkeling binnen de organisatie.

twee werkgestraften duwen een kliko

Reclasseringsacademie: platform voor leren en ontwikkelen

De Reclasseringsacademie is dé opleider voor de drie reclasseringsorganisaties. Het leeraanbod van de Reclasseringsacademie wordt intern ontwikkeld of ingekocht, is gebaseerd op actuele wetenschappelijke kennis over effectief leren en ontwikkelen en is up-to-date op het vakgebied van reclasseren. De Reclasseringsacademie onderzoekt samen met het management, beleid en de uitvoering welke opleidingsbehoeften er zijn en ontwikkelt op basis daarvan leerinterventies. Ook leidt de academie een deel van de medewerkers van de reclassering op tot gedragstrainer.

Nieuw aanbod

Bij de start van 2024 bood de Reclasseringsacademie 106 leertrajecten aan. Dit zijn online en fysieke trainingen, e-modules, podcasts en workshops Virtual Reality. In de loop van het jaar ontwikkelden zij nog 17 nieuwe leerinterventies die aan het aanbod werden toegevoegd. Reclassering Nederland nam ruim 4.300 trainingen en 5.100 e-modules af bij de academie. Het aantal afgenomen trainingen is ten opzichte van 2023 toegenomen met ongeveer 5% en de e-modules met ruim 11%.

Veel gevolgd of bezocht

De agressietraining escalerende incidenten had het hoogst aantal deelnemers. Daarna volgden beschermende en criminogene factoren, het basistraject reclasseringswerk, online criminaliteit en optreden als getuige/deskundige. Ook zijn de vakmanschapsdagen voor werkmeesters en het actualiteitencollege voor tbs- en PIJ-specialisten goed bezocht.

Donkerkleurige reclasseringswerker in een ruimte met twee andere reclasseringswerkers die praten over de enkelband tijdens een training

Maud

Reclasseringsmedewerker toezicht

“Gewoon wat gewoon kan, passend wat passend moet. Dat is een motto in mijn werk als toezichthouder. Het staat voor iedereen hetzelfde behandelen en benaderen waar mogelijk, zoals elke burger in de maatschappij. Binnen de kaders van het werkveld kijken we hoe we het toezicht passend kunnen maken als dat nodig is.”

Ellen

Reclasseringsmedewerker advies

“Het geven van advies is maatwerk, iedereen heeft een eigen verhaal. Ik wil dat hele verhaal horen. Door het stellen van de juiste vragen, komt de cliënt soms tot antwoorden of inzichten die hij eerder niet had.”

Deya

Reclasseringsmedewerker advies

“Bij ZSM werken we intensief samen met de ketenpartners. Zo kunnen we met elkaar zaken snel en betekenisvol afhandelen. We zorgen er voor dat de beslissing recht doet aan de verdachte, het slachtoffer én de samenleving! ”

Belinda

Reclasseringsmedewerker werkstraffen

“Ik krijg elke dag het gevoel dat ik met iets goeds bezig ben en dat maakt me blij. ”

1/4 1 /