Reclassering doet voorstellen om het cellentekort fors terug te dringen
Lees meer
Onderstaande tekst is 2 juli 2025 aangeboden aan politieke partijen ter inspiratie voor hun verkiezingsprogramma.
Veiligheid is voor elke burger van groot belang, zeker nu. Wij werken als reclassering al meer dan 200 jaar met verdachten en daders om slachtoffers te voorkomen. Als er geen maatregelen worden genomen, neemt het aantal ondervonden delicten door slachtoffers toe met gemiddeld 4% per jaar, blijkt uit onderzoek. Terwijl de strafrechtketen al piept en kraakt. Dit moet en kán anders.
Vanuit onze missie en onze ervaringen in de praktijk – we werken dagelijks met tienduizenden daders, in elke fase van het strafproces – doen we concrete beleidsvoorstellen. ‘Minder daders, minder slachtoffers’, is de titel. Onze voorstellen gaan niet alleen over de reclassering, maar ook wat andere partijen kunnen doen om herhaling te voorkomen. Want ‘minder daders, minder slachtoffers’ kunnen we alleen bereiken als reclassering, de strafrechtketen, gemeenten, zorg, maatschappelijke organisaties en burgers intensief samenwerken.
Graag geven we u in overweging om de voorstellen te betrekken of over te nemen in het door u vast te stellen verkiezingsprogramma.
Met vriendelijke groet,
Mede namens Stichting Verslavingsreclassering GGZ en het Leger des Heils Reclassering,
Johan Bac
Algemeen directeur, Reclassering Nederland
In de strafrechtketen wordt hard gewerkt aan het bestraffen en voorkomen van (nieuwe) delicten. Te veel Nederlanders worden echter (opnieuw) slachtoffer van daders die al eens de fout in gingen.[1] Dat moet én kan anders. Met een op te zetten actieprogramma ‘Minder daders, minder slachtoffers’ zetten we daar vol op in.
“It takes a village to prevent crime.”
We noemen een paar elementen:
Een actieprogramma kost weliswaar geld, maar we verwachten dat een succesvol programma ook geld oplevert. Investeren in de reclassering en in minder recidive leidt niet alleen tot minder slachtoffers, maar brengt de samenleving meer op dan het kost. [4] De maatregelen kunnen dus worden gefinancierd vanuit de kostenbesparingen.
[1] Naar verwachting neemt het aantal ondervonden delicten door slachtoffers toe met gemiddeld 4% per jaar in de periode 2024-2030 (bron: WODC (2025). Capaciteitsbehoefte Justitiële Ketens t/m 2030. Beleidsneutrale ramingen). Bovendien blijkt uit de WODC-recidivestudies dat de recidive niet daalt. Wel verschilt de recidive per straf, zie ook noot 2.
[2] Individuen plegen na een korte gevangenisstraf tussen de 76 en 81 procent meer strafbare feiten dan na een niet-vrijheidsbenemende straf over een periode van vijf jaar (bron: Wermink e.a. (2022). Een oude vraag opnieuw onderzocht: effecten van korte gevangenisstraffen ten opzichte van niet-vrijheidsbenemende straffen op recidive op basis van een instrumentele variabele benadering. Tijdschrift voor Criminologie, 64(2), 147-169).
[3] Bron: WODC (2023). Korte vrijheidsstraffen. Een literatuuronderzoek naar het bereiken van strafdoelen met korte vrijheidsstraffen ten opzichte van andere straffen.
[4] Uit onderzoek van Saxion Hogeschool blijkt dat elke geïnvesteerde euro in de reclassering twee tot vier euro aan maatschappelijke waarde oplevert. Bovendien zijn de uitvoeringskosten vele malen lager dan die van gevangenisstraffen en zal lagere recidive leiden tot lagere instroom in de strafrechtketen.
Lees meer
Lees meer
Lees meer