Bent u na het afhandelen van uw klacht over Reclassering Nederland nog steeds niet tevreden? Dan kunt een klacht indienen bij de onafhankelijke ‘externe klachtencommissie Reclassering’.
Hoe werkt het?
- De externe klachtencommissie is er alleen voor cliënten van de reclassering.
- U moet binnen 6 weken na het behandelen van de klacht door Reclassering Nederland, een brief of e-mail schrijven. Die stuurt u aan de onafhankelijke ‘externe klachtencommissie Reclassering’.
- U kunt hulp vragen van een advocaat of vertrouwenspersoon. De kosten hiervan betaalt u zelf.
- De klachtencommissie beslist of zij uw klacht in behandeling neemt.
- Als de klachtencommissie uw klacht in behandeling neemt, volgt een schriftelijke procedure. Daarna is er in sommige gevallen een zitting met alle betrokkenen, achter gesloten deuren. De klachtencommissie doet binnen een paar weken daarna in een brief een uitspraak. Zij beslist of uw klacht ‘gegrond’, ‘ongegrond’ of ‘niet ontvankelijk’ is. En geeft hierover uitleg in een schriftelijke uitspraak die naar beide partijen wordt opgestuurd.
- Let op: Zolang de klachtenprocedure loopt, moet u de werkstraf gewoon volgens afspraak uitvoeren en blijft u onder toezicht staan. Uw eindtermijn verandert dus niet.
- De uitgebreide spelregels leest u in het klachtenreglement reclassering.
Wat doet de klachtencommissie niet?
Heeft Reclassering Nederland uw verzoek afgewezen om uw persoonsgegevens te kunnen bekijken? Is uw verzoek tot rectificatie, verwijdering van persoonsgegevens of andere verzoeken over het gebruik van persoonsgegevens afgewezen? Klachten hierover behandelt de externe klachtencommissie niet.
Bent u het niet eens met de reactie op uw verzoek(en)? U kunt voor vragen over uw rechten op grond van de AVG en UAVG contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van Reclassering Nederland. U kunt een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Of u kunt zich wenden tot de rechter.
Uw klacht indienen
Wilt u een brief schrijven?
Stuurt deze dan naar:
Externe klachtencommissie Reclassering
Postbus 8345
3503 RH Utrecht
Wilt u uw klacht e-mailen?
Veilig mailen via Zivverhttps://app.zivver.com/portal/conversation-starter/0d50af82-7527-43df-9ce6-be0c923454f8Vragen?
Wilt u een vraag stellen aan de externe klachtencommissie? De externe klachtencommissie is telefonisch te bereiken op dinsdag of donderdag via 06-11 30 58 51. Voor vragen is de commissie beter via e-mail te bereiken via klachtencommissie@3RO.reclassering.nl.
Jaarverslag externe klachtencommissie
Ieder jaar ontvangt het Ministerie van Justitie en Veiligheid het jaarverslag van de externe klachtencommissie. Het jaarverslag bevat de geanonimiseerde uitspraken die de klachtencommissie in 2024 heeft gedaan. In totaal kwamen er 252 klachten binnen bij de klachtencommissie (over drie reclasseringsorganisaties). De klachtencommissie deed in 11 gevallen een uitspraak. De meeste klachten werden opgelost in een bemiddelingsgesprek tussen de klager, de betrokken reclasseringswerker en diens manager. De externe klachtencommissie geeft op basis van de behandelde klachten, advies aan de drie reclasseringsorganisaties. De commissie wil zo bijdragen aan de kwaliteit van het reclasseringswerk en het vertrouwen dat door de cliënten en andere betrokkenen in de reclasseringsorganisaties wordt gesteld.
Wilt u weten over welke klachten een uitspraak werd gedaan? U kunt het jaarverslag opvragen bij de externe klachtencommissie.