Veel gestelde vragen
Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden? Misschien vind je het antwoord bij de veel gestelde vragen.
Vragen van cliënten en werkgestraften
Mag ik op vakantie terwijl ik onder toezicht sta of een werkstraf moet doen?
Als je onder toezicht staat of een werkstraf moet uitvoeren, kan je niet zomaar op vakantie. Je moet dit altijd bespreken met de medewerker van de reclassering die jou begeleidt.
Wanneer hoor ik waar ik mij moet melden?
Je krijgt hierover vanzelf een brief. We gebruiken hiervoor de adresgegevens uit de gemeentelijke basisadministratie.
Hoe kan ik vóórdat mijn werkstraf, toezicht of training begint, contact opnemen met een medewerker van de reclassering?
Na je eerste afspraak, krijg je te horen wie jouw vaste contactpersoon bij de reclassering is. Je krijgt contactgegevens van deze medewerker.
Heb je nog geen contactpersoon en wil je toch contact? Dan bel je naar de locatie bij jou in de buurt.
Hoe meld ik me af voor een gesprek of werkstraf?
Je kunt dit niet online melden. Je moet bellen naar het directe telefoonnummer dat je van ons hebt gekregen. Het kan ook zijn dat je naar 2 nummers moet bellen: die van het werkstrafproject en die van het reclasseringskantoor. Zie hiervoor ook de regels van de werkstraf.
Waar kan ik mijn afspraak vinden als ik mijn brief kwijt bent?
Ben je de brief kwijt waar de datum, tijd en het adres in staan? Dan bel je naar de locatie bij jou in de buurt. Of je kijkt in het cliëntenportaal.
Hoe houden jullie rekening met mijn situatie?
Tijdens het eerste gesprek kun je ons meer vertellen over jouw leven. Wij proberen zo veel mogelijk rekening te houden met jouw situatie. We kijken graag met je naar wat er wel of niet mogelijk is.
Waar kan ik meer informatie over nazorg en re-integratie vinden?
Als het gaat om de re-integratie van ex-gevangen, dan zijn DJI (gevangenis) en de gemeente de belangrijkste partners. Reclassering Nederland is betrokken als er een toezicht is opgelegd. Lees meer over terugkeer uit de gevangenis.
Hoe kan ik een klacht indienen?
Op de pagina ‘Ik heb een klacht’ lees je wat je kan doen.
Waar vind ik informatie over het privacybeleid en mijn rechten?
Meer informatie over hoe wij omgaan met privacy, lees je op onze website.
Heb je daarna nog vragen over de privacyverklaring, over de verwerking van jouw persoonsgegevens of wil je een beroep doen op één van je wettelijke rechten? Neemt dan contact op met jouw contactpersoon bij Reclassering Nederland. Heb je die niet (meer)? Bel dan eerst naar een kantoorlocatie bij jou in de buurt.
Vragen van andere website bezoekers
Kunnen er werkgestraften werken in mijn organisatie?
Wij zijn steeds op zoek naar nieuwe werkstrafprojecten.
Hoe kan ik beschikbare plaatsen voor een zorginstelling aanbieden?
Dit kan bij het Forensisch Plaatsingsloket (FPL). Via het FPL komt dit dan terecht bij de 3 reclasseringsorganisaties maar ook bij NIFP en DJI.
Hoe kan ik overleggen of iets melden over een cliënt van de reclassering?
- Ben je advocaat of samenwerkingspartner? Je kunt contact opnemen met de vaste reclasseringsmedewerker van de cliënt. Is die niet bekend? Bel dan naar een kantoorlocatie in de buurt.
Wij bieden dus geen mogelijkheid aan advocaten en samenwerkingspartners om cliëntgegevens via een algemeen mailadres of de website toe te sturen. - Als forensisch zorgaanbieder kan je informatie vragen via JD-Online. Of contact opnemen met de vaste reclasseringsmedewerker van de cliënt. Is die niet bekend? Bel dan naar een kantoorlocatie in de buurt.
- Ervaar je overlast van iemand waarvan je weet (of vermoedt) dat diegene cliënt van de reclassering is? Dit kan je niet bij ons melden. Meld het eventueel bij de gemeente of de politie.
Wat doe ik als ik een brief van de reclassering ontvang die niet voor mij is?
De brief kan je ongeopend ‘retour afzender’ sturen.
Kan ik vrijwilligerswerk doen met cliënten van de reclassering?
Wij werken met 2 soorten vrijwilligers: in het buitenland en voor COSA.