Nieuws
Reclassering Nederland Brandmovie 16X9 FINAL.00 01 01 00.Still015 UFUK

Een nieuwe corporate film voor Reclassering Nederland

“Elk delict heeft een eigen verhaal, elke dader heeft een eigen verhaal. Maar elke dader blijft vooral ook mens”, vertelt medewerker Nadine in onze nieuwe corporate film die laat zien wie we zijn en waar we voor gaan. Johan Bac, algemeen directeur: “Het is ontzettend belangrijk dat er in de samenleving draagvlak is voor ons werk. Want reclassenten maken onderdeel van dezelfde samenleving. Om slachtoffers te voorkomen is het van belang dat reclassenten voorbereid, onder begeleiding en veilig kunnen deelnemen aan de maatschappij. Met deze film willen we ons werk meer een gezicht geven en onder een grotere doelgroep bekend maken. Natuurlijk hopen we hiermee ook nieuwe collega’s aan te spreken.”

“Uit ons reputatieonderzoek blijkt dat de reclassering nog een goed bewaard geheim is voor veel Nederlanders”, legt Bac uit. “We zijn bijvoorbeeld lang niet zo zichtbaar als de politie. Dat hoeft niet altijd erg te zijn, want zichtbaarheid kan in ons geval soms ook stigmatiserend werken naar reclassenten. Maar maatschappelijk draagvlak creëren voor ons werk is wel essentieel om ons werk goed te kunnen doen. Met deze film willen we de maatschappij daarom laten zien dat we het voor hen doen.”

 

“Door het criminele gedrag van reclassenten te begrijpen kunnen we het veranderen”

De film zoomt in op de belangrijkste waarden van het vak en de reclasseringswerkers. Daarmee wil de organisatie invoelbaar maken wie we zijn en waar we voor gaan. Johan: “We wilden nadrukkelijk geen uitlegvideo maken van wat het werk precies inhoudt. Daarvoor kunnen mensen onze website lezen, of onze andere video’s bekijken. We willen vooral laten zien waarom we met daders aan de slag gaan. En dat we door het criminele gedrag van reclassenten te begrijpen het gedrag kunnen veranderen. Daarmee kunnen we nieuwe delicten voorkomen.”

Daarnaast geeft de film mee dat reclasseren complex werk is. Daarmee willen we bijdragen aan meer nuance over reclassenten en ons werk. “Reclassenten kunnen ook gewoon je buurman zijn. Het verhaal is zelden zwart of wit. Voor reclasseringswerkers is het altijd balanceren tussen het geven van ruimte en vrijheid aan een reclassent om zich te ontwikkelen, en het beschermen van de samenleving en slachtoffers. Dat vonden we belangrijk om te laten zien”, aldus Bac.

De film wordt vanaf vandaag verspreid via de eigen kanalen en via betaalde content op Facebook, Instagram en LinkedIn. Het is vooral bedoeld om mensen nieuwsgierig te maken en de (werkenbij)website of social media-kanalen te bezoeken voor meer informatie. Daarnaast wordt de film gebruikt voor interne doelgroepen als nieuwe medewerkers.

De film is geproduceerd door HEAT. Het concept is van Ivan Barbosa en Freshmen Media. Regisseur Joep Knevel voerde de productie uit. Onder begeleiding van en samenwerking met de communicatieafdeling van Reclassering Nederland. Het script kwam tot stand aan de hand van interviews met reclasseringswerkers. De reclasseringswerkers in de film zijn zichzelf. De reclassenten in de film zijn acteurs.

02:17

Wij zijn Reclassering Nederland

Geplaatst op 5 juli 2022