Zoeken
Waarmee kunnen we je helpen?
Gefilterd op:
Klik op het geselecteerde filter om het filter te deactiveren
Veelgestelde vragen
Wat als ik het niet eens ben met het advies?
Als je het niet eens bent met (delen van) het advies, kun je dit aangeven tijdens het inzagegesprek. Jouw bezwaren worden dan als zienswijze toegevoegd aan het rapport. Daarnaast kun je dit bespreken met je advocaat, die het kan aankaarten tijdens de rechtszitting.
Veelgestelde vragen
Ben ik verplicht mee te werken aan het advies?
Je bent niet verplicht om mee te werken aan het opstellen van het advies. Het is vaak in je eigen belang om dit wel te doen, zodat jouw kant van het verhaal wordt meegenomen en er een compleet beeld ontstaat. Werk je niet mee? Dan kan de reclassering toch een advies uitbrengen op basis van dossierinformatie.
Veelgestelde vragen
Wat gebeurt er tijdens het opstellen van het advies?
De reclasseringsmedewerker verzamelt informatie door:
- Gesprekken met jou te voeren.
- Informatie op te vragen bij instanties zoals behandelaars, werkgevers of familieleden (met jouw toestemming).
- Beschikbare documenten en dossiers te bestuderen.
Veelgestelde vragen
Wanneer wordt zo’n advies opgesteld?
Een reclasseringsadvies kan op verschillende momenten in het strafproces worden gevraagd, zoals:
- Direct na arrestatie (vroeghulp).
- Voor een beslissing over voorlopige hechtenis.
- Voor een rechtszitting of uitspraak.
- Tijdens detentie, bijvoorbeeld voor een detentie- en re-integratieplan.
- Voor een voorwaardelijke invrijheidstelling.
Veelgestelde vragen
Wat is een reclasseringsadvies
Een reclasseringsadvies is een rapport dat wordt opgesteld door de reclassering op verzoek van bijvoorbeeld de rechter, officier van justitie of gevangenisdirecteur. Het advies geeft inzicht in jouw persoonlijke situatie en wat er nodig is om herhaling van strafbaar gedrag te voorkomen. Het kan worden gebruikt bij beslissingen over voorlopige hechtenis, strafoplegging of invrijheidstelling.
Veelgestelde vragen
Wat zijn de ervaringen van anderen met reclassering, bijvoorbeeld over de bejegening door medewerkers?
Over het algemeen ervaren onze cliënten het contact als goed. Dit blijkt uit ons cliënttevredenheidsonderzoek.
Toch kan er ook iets mis gaan. Heb je hierover een klacht? Probeer dit dan eerst te bespreken met de medewerker zelf. Blijft de klacht bestaan? Ga dan naar onze pagina ‘Ik heb een klacht’ om te lezen hoe je een klacht kunt indienen.
Veelgestelde vragen
Hoe beïnvloedt een reclasseringstraject mijn kansen op reizen naar het buitenland, zoals het verkrijgen van een ESTA voor de VS?
Als je onder toezicht staat of een werkstraf moet uitvoeren, kan je niet zomaar naar het buitenland. Je moet dit altijd bespreken met de medewerker van de reclassering die jou begeleidt.
Of je een land binnenkomt met een reclasseringstoezicht of werkstraf op je naam, kan je nagaan bij de ambassade van het des betreffende land.
Niet gevonden wat je zocht?
Op de pagina met veelgestelde vragen staan misschien antwoorden die je zoekt. Je kunt ook contact met ons opnemen.